Egy huszonéves fiatal ugrál, táncol, bohóckodik, színészkedik, mindeközben magyarul egy mukkot sem ejt, végig angolul beszél a gyerekekkel, akik azt sem tudják, mi is az angol. "Vajon értik ezt a gyerekek? Jézusom, hát felnőtt ember, miért égeti magát?!" - fordulhat meg néhány fejben.
Kívülről persze könnyű, emberként pedig hamar beleeshetünk abba is, hogy első látásra levonjuk a következtetéseinket. Igen, egy HD tanár ugrál, táncol, bohóckodik, színészkedik, énekel - akkor is, ha nincs jó hangja. Ám nem titok, nyelviskolavezetőnk, Gabi nem találomra választja ki a tanárait (és nem is az a mérce, hogy ki tud jobban bolondot csinálni magából).
Na, de mi is kell a HD tanársághoz?
Aki HD tanár szeretne lenni, készüljön fel arra, hogy közel sem a hagyományos tanári szerepkört fogja betölteni. Of course, alap dolog, hogy angolul perfekt legyen, szeresse a gyerekeket, a tanítás eszméjét. Nem hátrány, sőt hatalmas előny és mondhatni követelmény, hogy azzal a bizonyos "érzékkel", "varázserővel" rendelkezzen, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy gyerkőcökkel foglalkozzon. Ha mindez megvan, akkor jöhet a tanulás. A HD tanári pálya legelső lépcsőfoka a TTC (Teacher Training Course), ami meghatározó szerepet játszik a tanárjelölt karrierjében, és mindannyiunk nevében írom, hogy nem csak szakmailag, hanem emberileg is többek lettünk általa. A kiváló oktatók segítségével az egész országból összegyűlt tanárok az egyedülálló módszer csínját-bínját megtanulják, gyakorolják, az agyi folyamatokon, neurolingvisztikán keresztül, az életkori sajátosságok megismerésén át pedagógiai és pszichológiai adalékokkal, amik egy biztos alapot adnak a jövőre nézve. Kicsit olyan ez, mint amikor a babák feje születésük után hirtelen megnő, mivel a sok információ, amit a világról kapnak, megnövelik az agyuk méretét. Az öt napos tréningen reggeltől estig a budapesti központban tanulunk olyan oktatóktól, akiket személyesen Helen Doron – a módszer megalkotója - képzett, közvetlenül mellőle érkeznek hozzánk a világ minden tájáról. Mind az elméleti, mind a gyakorlati ismereteket szemléletesen, rengeteg példán és élethelyzeten keresztül tanítják nekünk. A tanárjelölteknek pedig nem csak ülni kell és figyelni. A képzés gyakorlatorientált, az elmélet elsajátítása mellett minden nap gyakorlati feladatok, workshopokok, mikrotanítások segítségével szerezzük meg a kezdetleges tapasztalatainkat a módszerrel kapcsolatban. A mindennapos megmérettetésekre hajnalokba nyúlóan készülünk, mivel a feladatok nehezednek, a tudásunk pedig bővül, amit a prezentációkban be is kell mutatnunk. A legjobb, hogy nem csak a TT által bemutatott példákat látjuk, hanem egymásét is, illetve így a saját munkáinkra is olyan visszajelzéseket, építő kritikákat kapunk, ami sokszor felnyitja a szemünket. Hajnali kettő-háromig tartó agyalás során a hajunkat tépve, a kilátástalanság küszöbén kitalált játékkal, arról, hogy Mary miért is contrary kisebb pánikkal bemutatva ezt a többieknek, a legjobb dolog ami történhet, hogy 9 ember véleményét és ötletét meghallgatva rájöjj a módszernek megfelelő megoldás(ok)ra. A „heuréka” élmény ilyenkor felbecsülhetetlen. Lehet, hogy kisebb-nagyobb nehézségek után, de így tudunk igazán ráérezni a Helen Doron módszerre. Na ilyen a mi TTC-nk. A biztos alapra pedig igenis szükség van, mert ezután kezdődik az igazi munka.
Mire számítsunk tehát HD tanári karrierünk kezdetén? Mindenre is!
Az első hónapok azzal telnek, hogy akklimatizálódjunk, felvegyük a pörgős napok ritmusát, megszokjuk a rendszert, megismerjük a gyerekeket és családjaikat és megtanuljuk az órára készülés folyamatát. A tapasztalt, rutinos tanárnénik és tanárbácsik folyamatosan mentorálják az újakat, az összes folyamatot, lépést és feladatot megtanítják, a kezdeti nehézségeken pedig tanácsokkal, megértő szavakkal átsegítik őket. Talán az elején a legnehezebb megtanulni az órákra készülni, aztán az órákat a tervek szerint megtartani. Ugyanis sokszor több, mint három órán keresztül készülünk az adott napra, az óratervek megírásával, dalok, táncok tanulásával és a dobozok összeállításával együtt. Eddig szuper, viszont a 45 perc alatt 20-25 feladatot megcsinálni az igazi kihívás. A többiek tapasztalatait, tanácsait érdemes megfogadni, hiszen ők is végigmentek a folyamaton, végigcsinálták ugyanezt, a legnagyobb és leghasznosabb segítséget tőlük kapjuk.
Folyamatos fejlődési lehetőség
Ám mi sosem dőlünk hátra, nem áll meg a szakmai fejlődés és képzés, hiszen minden tanárunknak kötelező évente legalább egy újabb képzésen részt venni, egy újabb kurzus alapjait és módszertanát megtanulni. Ezeket szemináriumoknak hívjuk. Bár nem olyan hosszúak, mint a TTC, hasonlóan hasznosak. Az előre kiadott feladatok miatt már hetekkel előtte izgulunk, de a készülés minden pillanatát élvezzük, ugyanis az újabb ismeretek és kihívások által tudunk fejlődni és többek lenni. Mindig szeretjük ezeket az alkalmakat, hiszen az ország összes nyelvsulijából szoktak érkezni tanárnénik és tanárbácsik, régiek és újak, akikkel nemcsak az új kurzus fortélyait, hanem a HD tanárság minden aspektusát meg tudjuk tárgyalni. A legjobb, hogy ezeken a szemináriumokon a tanárok is HD módszerrel vannak tanítva, így garantált a felhőtlen hangulat, még ha nem is találkoztunk azelőtt.
Országokat átívelő közösség
Ezeket a képzéseket kis csoportokban tartják, viszont minden évben egy hosszú hétvégére összeröffen az ország összes HD tanára egy nagy közös konferencián. A HD tanársághoz ugyanis hozzátartozik, hogy egy közösség része is leszel, aminek tagjaival a sorsközösség, a módszer, a tanítás iránti elkötelezettség és a gyerekek szeretete által ismeretlenekből ismerősökké váltok. A konferenciák alkalmával az egész országon átívelő kapcsolatok, barátságok születhetnek, nyelviskolák közötti együttműködések, közös szervezések. Nem is beszélve arról, hogy tanárként mások tapasztalatai, vicces sztorijai, tippjei, ötletei által fejlődünk, frissülünk, motiválódunk mi is.
Szerencsénk van a mi Gabi néninkkel, ugyanis ő különleges odafigyeléssel gondoskodik a tanárairól. A számtalan képzés mellett minden évben szervez nekünk olyan "házi képzéseket”, amikkel olyan készségeket tanulunk, amik elengedhetetlenek nem csak a tanárság területén, hanem az életben is.
A TTC, szemináriumok, mentorálás, a sokrétű feladatkör által megvalósul a life long learning. Tehát, akkor milyen is egy HD tanár? Igen, bohóckodik, táncol, énekel... De szívesen és örömmel teszi mindezt, mivel hisz a módszerben, amit a legjobbaktól tanult és tanul folyamatosan és amivel nem csak a gyerekeknek nyújt egy varázslatos tanulási folyamatot, hanem saját magának is.
Ha magadra ismertél és szimpatikus a módszerünk, jelentkezz!